Generaal Vansina bevestigt: “NH90 TTH-helikopters gaan aan de ketting”

24/06/2020, 19:03
Een NH-90 TTH tijdens Tropical Storm
© Joel Hoylaerts
Shares421
Ze hebben een kleine 150 miljoen euro gekost, maar na amper 6 jaar vliegen gaan 4 NH90-helikopters van Defensie al aan de ketting. Dat bevestigt generaal-majoor Frederik Vansina, de commandant van de luchtmacht. De heli’s zouden te duur in onderhoud zijn en niet voldoende kunnen worden ingezet. Het Rekenhof maakte eind vorig jaar nog brandhout van de bewuste helikopters.

De NH90-helikopters moesten een van de nieuwe paradepaardjes van de luchtmacht worden: voor alles inzetbaar, robuust én gebruikt door meerdere militaire partners. De knoop werd in 2007 doorgehakt door de regering Verhofstadt met toen nog minister van Landsverdediging André Flahaut (PS) aan de defensie-knoppen. Er werden 8 NH90-helikopters – goed voor 292,5 miljoen euro – besteld: 4 grijze voor de reddingsoperaties boven zee vanuit Koksijde en inzetbaar vanop de fregatten van onze marine (NH90 Nato Frigate Helicopter, NFH) en 4 groene voor troepentransport (NH90 Tactictial Transport Helicopter, TTH).

10 tot 15.000 euro per uur duurder dan een vlieguur van een F-16

Het probleem zit bij de TTH-helikopters: vliegen is à rato van 10 tot 15.000 euro per uur duurder dan een vlieguur van een F-16. “De NH90 TTH vraagt zeer veel en dus dure technische ondersteuning. De kosten wegen niet op tegen de lage output van de helikopter dus moesten we deze keuze maken. Daarnaast is er ook bijzonder weinig industriële ondersteuning”, zegt generaal-majoor Vansina, de baas van de luchtmacht. “Zo duiken er regelmatig problemen op met het verkrijgen van wisselstukken.” Ook het personeelstekort bij Defensie, onder meer bij luchtvaarttechniekers, weegt door in de beslissing om veel minder met de TTH-helikopters te gaan vliegen. “We gaan van 1.000 vlieguren per jaar naar 600, maar zullen nog een aantal jaar met het toestel vliegen”, zegt Vansina nog. Daarmee wordt het dure onderhoud dat om de 300, 600 en 900 vlieguren moet worden gedaan dus uitgesteld.

Wanneer de heli’s definitief aan de grond blijven, is nog niet duidelijk. In de wandelgangen valt 2024, maar dat kan Vansina niet bevestigen. De 4 grijze reddingshelikopters blijven wel volledig in dienst. Zij kwamen ter vervanging van de iconische Sea King, waarvan in 2019 na 43 jaar afscheid van werd genomen.

Te lang in onderhoud

Een voorbeeld van de problemen met de ‘groene’ helikopters is de inzet van twee van de toestellen in Mali, van februari tot juni 2018. Ondanks de 150 gemaakte vlieguren in Mali hadden de piloten nog onvoldoende kunnen oefenen op onder meer het vliegen op instrumenten en het transporteren van een lading onder de heli’s en riskeerden ze bepaalde brevetten te verliezen. Alsof dat nog niet genoeg was, waren de toestellen door extra inspecties en onderhoud ook na de missie in Mali langere tijd niet bruikbaar. Door de inzet in Mali werden ook een reeks geplande trainingen met de Landcomponent geannuleerd, wat volgens een rapport van het Rekenhof “een rechtstreekse negatieve impact had op de opleiding van de Special Forces Group”. Lees: net door de helikopters te gebruiken, draaide de opleiding en training van de piloten zelf én de opleiding van de special forces in de soep. Die laatsten oefenen met de helikopters onder meer op droppingen in onherbergzaam gebied.

Omdat de NH90-piloten niet genoeg met de helikopters kunnen vliegen, kan de luchtmacht volgens het Rekenhof “de oefeningen van de Land- en Marinecomponent onvoldoende ondersteunen”. Het Rekenhof stelt ook nog dat het hoge ambitieniveau (veel vliegen) in vergelijking vergelijking met de beperkte vloot (maar 4 toestellen) maakt dat het uitvallen van één toestel meteen een zeer grote impact heeft.

Lees verder op hln (abonnee).

Het Laatste Nieuws (Cédric Maes)