Oud-Stafchef van Luchtmacht Andre Jansens (76) doet boekje open over drones in België: “Onbemande luchttaxi’s zullen komende tien jaar furore maken”

17/08/2020, 20:05
Stafchef Luchtmacht André Jansens

Oud-Stafchef van het Tactisch Hoofdkwartier van de Luchtmacht Andre Jansens (76) is al sinds 2005 met pensioen en woont in Sint-Truiden samen met zijn vrouw. Toch volgt hij de luchtvaart met argusogen. “Vooral over de wereld van de drones wordt in de media nogal eens met spek geschoten. Daarom schreef ik er een boek over”, zegt Jansens. Het boek verschijnt begin september in de boekhandel.

“Sinds mijn pensioen ben ik de militaire actualiteit blijven volgen”, steekt Andre Jansens (76) van wal. “Zo heb ik kunnen vaststellen dat de drone langzaam maar zeker zijn stempel gedrukt heeft op de militaire operaties. Daarenboven is de technologie zodanig geëvolueerd dat de burgerlijke toepassingen een enorme groei kennen. Over deze evolutie vinden we slechts fragmentarische en niet steeds waarheidsgetrouwe informatie. Het moment is dus aangebroken om in een boek de wereld van de drone toe te lichten, niet alleen het verleden en het heden maar ook de toekomst.”

(…)

Gaan de Drones onze wereld binnen dit en tien jaar veranderen?
De drones gaan zeker de wereld in het komende decennium veranderen. Enkele veelbelovende toepassingen op militair gebied: zwermen van vooral kleine drones die geïntegreerd verkennings- en aanvalsvluchten uitvoeren, kleine groepen van middelgrote drones die van uit een modern bemand gevechtsvliegtuig zoals de F-35 JSF worden uitgestuurd om het gevaarlijke werk op te knappen zodat uiteindelijk het bemande toestel de genadeslag kan toebrengen.

Voor de burgerlijke toepassingen zijn het vooral de onbemande luchttaxi’s die furore zullen maken. Het Chinese Ehang is daarin marktleider. Wil je gebruik maken van de onbemande taxi dan doe je een bestelling via je smartphone. De drone komt je oppikken in de droneport van je keuze en brengt je naar je gekozen bestemming, volledig onbemand. De activiteiten van de onbemande taxi worden gecontroleerd in een centraal operatiecentrum van waaruit eventueel in geval van problemen kan worden ingegrepen. De Ehang-modellen hebben toestellen van 2 of van 4 passagiers. Ook het Duitse Volocopter heeft goede vorderingen gemaakt in de ontwikkeling van de onbemande luchttaxi. Hun gebruik met de smartphone is vergelijkbaar met het gebruik van de Ehang.

Lees meer op onderstaande link (abonnee):