Na zoveelste kaping: 3D-scans van schepen moeten onze Special Forces helpen om piraten te overmeesteren

12/03/2021, 16:44
Special Forces
Shares496

Voor de westkust van Afrika hebben gewapende piraten vrijdagochtend vijftien bemanningsleden gekidnapt van een tankschip van een Nederlandse reder. Sinds enkele maanden zijn kapingen in die regio opnieuw schering en inslag en ook Belgische schepen lopen risico. Daarom wil ons land voortaan op voorhand een gedetailleerde 3D-scan maken van de schepen door die gebieden varen. Zodat bij een kaping “onze Special Forces een eventuele tussenkomst nog beter kunnen voorbereiden”, aldus vicepremier Vincent Van Quickenborne.

De ‘David B’, een chemicaliëntanker van de Rotterdamse reder De Poli Shipmanagement, is gekaapt. Het bedrijf maakte vrijdagochtend bekend dat “piraten op zo’n 210 zeemijl van de Beninse havenstad Cotonou het schip – onderweg van Letland naar Nigeria – hadden aangevallen” en overmeesterd.

Daarbij zijn vijftien bemanningsleden – Roemenen, Oekraïeners en Filipijnen – meegenomen. Zes opvarenden bleven ongedeerd aan boord, en trachten het schip nu naar de dichtstbijzijnde haven te navigeren. “Onze prioriteit is opnieuw in contact komen met onze vermiste bemanningsleden met het oog op hun snelle en veilige vrijlating”, aldus het Nederlandse scheepvaartbedrijf.

Losgeld

Het is de zoveelste drieste kaping en kidnapping in deze regio. Ook ons land maakt zich zorgen, omdat er ook Belgische schepen door dit gebied varen.

Volgens vicepremier en minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne (Open VLD) is wat piraterij betreft “de Golf van Guinee (voor de westkust van Afrika, nvdr.) op dit moment het gevaarlijkste gebied ter wereld, met talrijke en erg agressieve aanvallen van piraten, waarbij de bemanning alsmaar vaker wordt ontvoerd in ruil voor losgeld”, zo zei hij onlangs in het parlement.

Van Quickenborne beklemtoonde daarbij dat de Cel Maritieme Beveiliging in samenwerking met de militaire inlichtingendienst de Belgische schepen nauwlettend in het oog houdt, zodra die de regio binnenvaren.

Toch houdt ons land er rekening mee dat het opnieuw misloopt. Het bereidt daarom een project voor waarbij van Belgische schepen die door deze gebieden varen een driedimensionale scan wordt gemaakt. “Hopelijk hebben we die 3D-scans niet nodig, maar mocht er zich toch een incident voordoen, kan daarmee een eventuele tussenkomst van de Special Forces nog beter worden voorbereid”, aldus de minister.

Probleem is immers dat zo’n zeeschip een wirwar van gangen, ruimten en niveauverschillen is, waardoor het ook voor elitetroepen geen evidente zaak is om op zo’n gekaapt schip snel hun weg te vinden.

“Het is bijzonder moeilijk voor buitenstaanders om op basis van een traditionele plattegrond een beeld te krijgen van hoe de binnenkant van een schip eruitziet”, zegt ook ervaren zeerot Rowan Van Schaeren, algemeen directeur van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen. “Een 3D-scan maakt dat veel overzichtelijker.”

Gevechtsduikers

De speciale eenheden zullen het graag horen. Toen ze zich in 2009 voorbereidden om de gekaapte Belgische steenstorter Pompeï te heroveren – tien weken lang was de tienkoppige bemanning in handen van Somalische piraten – moesten ze ietwat improviseren. Op basis van traditionele plattegronden hadden ze met karton en hout op ware schaal het interieur van de Pompeï nagebouwd. Kwestie dat de militairen zo vertrouwd konden geraken met hoe het schip er vanbinnen uitzag.

Van improviseren is nu geen sprake meer. Na diezelfde kaping van de Pompeï – die uiteindelijk eindigde doordat er losgeld werd betaald – is bij de Special Forces van het Belgische leger namelijk een speciaal team opgericht. Dat heeft zich intussen bekwaamd in zogenaamde ‘opposed boarding operations’, het overmeesteren van schepen die in handen zijn van gewapende kapers en die eventueel opvarenden gegijzeld houden.

Het team – waar ook gevechtsduikers deel van uitmaken – is daarvoor uitgerust met snelle, wendbare boten, materiaal om snel aan boord te klimmen, en ook allerhande hoogtechnologische observatiemiddelen. Het team kan desnoods overal ter wereld tussenbeide komen.