Luchtmachtkolonel: Niet uitzonderlijk dat we mensen waarschuwen voor mogelijke "sonic boom"

23/04/2020, 06:46
Belgische luchtmacht waarschuwt voor sonic boom van f-16 testvlucht
© BAF

De Luchtmacht heeft de inwoners van Kleine Brogel en omstreken gewaarschuwd voor een mogelijke luide knal tijdens een testvlucht met een F-16. “We gaan mee met de moderne communicatiemiddelen. We dachten dat het een goed idee is om dit soort specifieke evenementen aan te kondigen. We weten dat mensen ongerust gemaakt worden door een luide knal, zeker na de aanslagen van 9/11 of 2017 in ons land”, legt kolonel Jeroen Poesen, de basiscommandant vliegbasis Kleine Brogel uit in “De wereld vandaag”.

De Belgische Luchtmacht heeft de bevolking in een tweet gewaarschuwd voor een mogelijke “sonic boom” tijdens een testvlucht met een F-16 in de buurt van de luchtmachtbasis Kleine Brogel.

“We proberen altijd zo transparant mogelijk te zijn en gaan mee met de moderne communicatiemiddelen. We dachten dat het een goed idee is om dit soort specifieke evenementen aan te kondigen. Het is niet zo dat we dit nooit doen, maar we weten dat mensen, zeker na de aanslagen van 9/11 of in 2017 in ons land, door een luide knal opgeschrikt kunnen worden. Vandaar dat we het een goed idee vonden om het te duiden voor de mensen”, legt kolonel Jeroen Poesen van de luchtmachtbasis Kleine Brogel uit.

Het is nog niet duidelijk of er effectief een supersonische knal heeft geklonken tijdens de testvlucht. “Ik heb vandaag nog geen bevestiging gehad van een supersonische schok. Het is ook heel moeilijk om te voorspellen waar die “sonic boom”, die knal, juist hoorbaar zal zijn”, aldus kolonel Poesen.

In het kader van de specifieke testvluchten, is het onvermijdelijk dat we dat in de buurt van de basis doen

Een motor van een F-16 krijgt iedere 200 uur een specifiek onderhoud. Daarna moet die getest worden, zowel op de grond als in de lucht. Het volledige toestel krijgt na 300 vlieguren ook een grote onderhoudsbeurt.

“Je kan het een beetje vergelijken met het verschil tussen een gewone auto en een auto uit de Formule 1. Onze F-16’s worden tot het uiterste gebruikt en ze moeten ook heel specifiek getest worden. Tijdens zo een testvlucht schrijft de constructeur voor dat er ten minste een keer de snelheid van het geluid overschreden wordt”, zegt kolonel Poesen.

“Om het niet te complex te maken, mag je ervan uitgaan dat de snelheid van het geluid om en bij de 1.200 kilometer per uur is. Een F-16 kan twee keer de snelheid van het geluid vliegen, ongeveer 2.500 kilometer per uur. Zodra die geluidsmuur of geluidsbarrière gebroken wordt, gaat het vliegtuig zo snel vliegen dat het de eigen geluidsgolven inhaalt. Daardoor ontstaat er een schokgolf en die veroorzaakt de hoorbare knal op de grond. Waar die juist hoorbaar is, kunnen we nog altijd niet voorspellen.”

De piloot hoort of voelt daar bijna niets van volgens kolonel Poesen. “Hij kan wel zien aan een aantal van zijn instrumenten dat de schokgolf plaatsvindt. Voor gewone oefenvluchten waarbij we aan het snelheid van het geluid vliegen, dat doen we niet boven het vasteland. Als we op gewone oefenvluchten deze technieken willen trainen, wijken we uit naar grote gebieden boven de Noordzee. Maar in het kader van de specifieke testvluchten, is het onvermijdelijk dat we dat in de buurt van de basis doen. Mocht er iets verkeerd gaan, zijn we snel opnieuw thuis”, besluit kolonel Poesen.