Luchtmachtbasissen in Florennes en Kleine Brogel krijgen nieuwe infrastructuur in afwachting komst F-35

7/09/2020, 18:59
F-35A
Shares339

De luchtmachtbasissen van Florennes en Kleine Brogel krijgen een nieuw jasje. Dat is nodig om de nieuwe F-35-gevechtstoestellen, die aan België worden geleverd in 2025, te kunnen huisvesten. Twee jaar geleden hakte de toenmalige federale regering de knoop door in verband met de vervanging van de verouderde F-16’s. De keuze viel toen op de F-35 van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Martin. Volgend jaar moeten de verbouwingswerken op de luchtmachtbasis van Florennes beginnen.

Minister van Defensie Philippe Goffin (MR) en minister van Begroting David Clarinval (MR) gaven vandaag een woordje uitleg over de moderniseringsplannen op de luchtmachtbasis in Florennes. In 2025 moeten de eerste toestellen in Florennes in de nieuwe hangars kunnen binnenrijden, in Kleine Brogel is dat twee jaar later. Als alles goed verloopt, gaan de werken volgend jaar van start.

Twee jaar na de beslissing van de regering-Michel om nieuwe gevechtsvliegtuigen van het type F35 aan te kopen, wordt alles in gereedheid gebracht voor de komst van de nieuwe toestellen. De aanpassingen van de infrastructuur op de luchtmachtbasissen van Florennes en Kleine Brogel zijn broodnodig voor de komst van die nieuwe F-35’s, vertelt defensiespecialist bij VRT NWS Jens Franssen.

Hoog tijd voor nieuwe infrastructuur

“De huidige infrastructuur van de luchtmachtbasissen is voor een stuk versleten”, aldus Franssen. “De bouw van de hangars op de luchtmachtbasissen dateert al van de jaren ’50. Er zijn een aantal hangars die nu bijvoorbeeld scheuren vertonen”, aldus Franssen.

Wil België dat de F-35’s binnen de NAVO kunnen opereren, dan moet de basis aan een aantal nieuwe veiligheidseisen voldoen. “Rekening houdend met mogelijke terreuraanslagen bijvoorbeeld, moet de infrastructuur veiliger in vergelijking met de huidige bunkers”, zegt Franssen. “Daarbovenop is het ook interessanter om de nieuwe toestellen op een kleinere oppervlakte te huisvesten.”

De nieuwe bouwplannen van Defensie zullen ongeveer 300 miljoen euro kosten, maar die som valt volgens Franssen te rechtvaardigen. “Dat is veel geld, maar die 300 miljoen euro is ook het geld dat initieel voorzien was bij de aankoop van de toestellen.” Defensie benadrukt ook dat het geld direct zal terugstromen naar de Belgische economie. “De bouwplannen zullen namelijk worden uitgevoerd door de Belgische bouwindustrie”, zegt Franssen.

Commotie rond aankoop

Bij de aankoop van de nieuwe gevechtsvliegtuigen was twee jaar geleden heel wat te doen. Er zijn nog altijd tegenstanders van die aankoop, maar de kritiek is grotendeels gaan liggen. “Sinds de beslissing van ons land om te gaan voor de F-35’s hebben verschillende andere landen ook voor die F-35 gekozen.”

Het toestel kende heel wat problemen in de ontwikkelingsfase. Maar België moet zich geen zorgen maken over de kinderziektes van de F-35, zegt defensiespecialist Jens Franssen. Volgens Franssen heeft Lockeed Martin geleerd uit zijn fouten. “Wanneer wij die toestellen in België zullen krijgen, in Florennes in 2025 en in Kleine Brogel in 2027, mag je ervan uitgaan dat het grootste deel van die problemen er niet meer zullen zijn.”

Maar op de nieuwe toestellen is het dus nog even wachten. De komende maanden en jaren worden een aantal F-16’s uit de vloot genomen. Maar de jongste toestellen kunnen nog opereren tot 2029. “Het wordt dus een gefaseerde instroom van de F-35 toestellen, terwijl op hetzelfde moment de oude F-16’s er langzaamaan een voor een zullen uitgaan.”