Duizenden militairen nog steeds niet correct vergoed, half jaar na invoering van probleemsoftware bij Defensie

9/09/2021, 08:00
Belgische Jigsaw camo met NATO-OTAN embleem
Shares109

Meer dan zes maanden na de invoering van een nieuw verloningscomputerprogramma worden duizenden militairen nog steeds niet correct of te laat vergoed bij defensie. Dat blijkt uit een interne nota van Defensie. Er blijven ook steeds nieuwe problemen opduiken.

Acht maanden geleden bracht VRT NWS aan het licht dat het nieuwe systeem met heel wat kinderziektes kampte. Defensie wilde met een nieuw allesomvattend softwaresysteem, Peoplesoft van de Amerikaanse IT-groep Oracle, de wildgroei aan kleinere databanken en softwarepakketten inperken. Maar daarbij liep heel wat fout. Honderden militairen kregen zelfs postcheques toegestuurd waarmee ze een deel van hun loon bij het lokale postkantoor moesten gaan ophalen.

Zes maanden later zijn die problemen nog helemaal niet van de baan. Uit een interne nieuwsbrief blijkt dat er nog duizenden militairen niet correct of te laat worden vergoed. Defensie heeft het onder meer over “meer dan duizend fietsvergoedingen, meer dan duizend dag-, nacht en weekendprestaties” die moesten worden rechtgezet. Voor andere problemen zoals “buitengewone onkosten” is een “workaround” gevonden.

Begin deze maand bleek er sprake van 2.051 (historische en recente) problemen rond allerlei prestaties en vergoedingen. Wel blijkt voor ongeveer van de helft van de openstaande probleemgevallen dan toch een oplossing te zijn gevonden.

Volgens de interne nieuwsbrief van Defensie gaat het wel elke maand wat beter. “Elke maand worden er zo’n 35.000* (wedde)-uitbetalingen gedaan, en een groot deel van de problemen kunnen de volgende maand al worden rechtgezet”, schrijft Defensie.

Toch moest er de voorbije maanden ook nog steeds vaak manueel worden tussengekomen om dossiers in orde te krijgen (meer dan 1.500 dossiers, cumulatief). Toch waarschuwt Defensie zijn medewerkers dat er de voorbije weken weer méér nieuwe problemen opdoken met het systeem, dan dat er bestaande problemen opgelost raken.

Yves Huwart van de militaire vakbond ACMP bevestigt de problemen. “Dagelijks ontvangen we nog meldingen van militairen die geconfronteerd worden met laattijdige betalingen van geleverde prestaties of extra toelagen en vergoedingen die hetzij verkeerd worden betaald of zelfs helemaal niet worden betaald.”

Defensie heeft intussen wel een registratiesysteem in gebruik genomen om zicht te krijgen op de problemen. “Er zijn inderdaad nog te veel problemen”, zegt John Van Hende één van de projectleiders binnen Defensie. Volgens Defensie loopt de uitbetaling van de lonen overigens wel al vlot.

Als er problemen zijn, zegt Defensie, is dat voornamelijk met de vergoedingen en onkostennota’s. Defensie benadrukt dat intern “er met beperkte ploeg hier heel hard aan gewekt wordt”. Elke maand zijn er steeds minder problemen, zegt Defensie. “Sommige vergoedingen, bijvoorbeeld de fietsvergoedingen, worden nu veel sneller uitbetaald dan vroeger” zegt John Van Hende. “Het leeuwendeel loopt goed.”

Volgens Yves Huwart de militaire vakbond ACMP draagt de top van Defensie de verantwoordelijkheid voor de aanhoudende problemen.”Dit softwaresysteem tast opnieuw zwaar het vertrouwen van de militairen in hun werkgever aan. En steeds meer militairen die geacht worden de problemen op te lossen, raken uitgeblust of krijgen een burn-out. Diegenen die dit softwaresysteem hebben gelanceerd dragen hierin een verpletterende verantwoordelijkheid en brengen de loyaliteit van de militairen in het gedrang.”

Er werken zo’n 25.000 mensen voor Defensie in de meest uiteenlopende functies. Bovendien wordt gewerkt met een complex premiestelsel, onder meer vanwege de complexiteit van het leger. Heel wat militairen gaan op operatie naar het buitenland, wat ook de complexiteit nog vergroot. Defensie staat ook in voor de betalingen van militairen die in enkele Internationale hoofdkwartieren in ons land werken, bv. de SHAPE.

Source: VRT Nws (Jens Franssen)